Search
Филтрирай по...

Да намалим стреса в работата!

стресСтресът на работното съществува оттогава, откакто съществуват работни места, но ако  в момента се чувствате по-напрегнати от обикновено, вероятно сте прави. “Възможно основната причина за повишените нива на стрес да e колебанието в икономиките на много страни,съответно несигурните работни места”, казва Хайди Голидж, съосновател на асоциацията за кариерно развитие в САЩ.

 

Но това не означава, че всяка седмица трябва да се превръщате в кълбо от нерви и с това да пречите както на себе си, така и на околните. Социолози изследват начина, по които въпросния стрес влияе на работата ви, както и начините, посредством които би могъл да бъде преодолян.

 

Седнете изправени. Най-вероятно много пъти са ви давали същия съвет, без обаче никой да си дава сметка колко много означава това именно по отношение на работата. “Позицията на тялото ви оказва влияние върху психологическото ви състояние, а главно то диктува цялостното ви поведение”, казва Анди Яп, главен сътрудник и преподавател в Масачузетския технологичски институт. Яп извършвал експерименти и установил, че когато сме седнали прегърбени, а тялото е стегнато, ние се чувстваме с понижено самочувствие. “Доказано е, че наличието на самочувствие редуцира до голяма спетен от стреса, на който сте подложени”, казва Яп.

 

Заобикалящата среда също е фактор с голямо влияние върху психологическото ви състояние. Ако вашето бюро или работно място е тясно, вижте дали можете да преместите по такъв начин мебелите около себе си, за да си осигурите малко повече физическо (и умствено) пространство.

 

Бъдете организирани. Изследователи от Калифорнийския университет са установили, че хаосът около нас стимулира производството на хормоните на стреса в организма, така че работата в разхвърлян офис или кабинет може да ви накара да се почувствате стресирани, дори ако самата ви работа не е особено напрегната. Добре е да започнете със съвсем малките детайли – подредете 1 – 2 папки или изхвърлете последното смачкано листче в кошчето. Вкарайте в ред бюрото си. Понякога е доста изнервящо да търсиш нещо с часове, а то да е под носа ви (под купчините от документи например). Разбира се, това не важи в случайте с хората, за които хаосът е творческото им вдъхновение.”Изследвания показват, че минимални прояви на инициатива провокират чувство на организираност”, обобщава социологът Кристина Картър пред  CNN.

 

Не си поставяйте нереалистичните цели. Амбициозността е хубаво нещо, но понякога можем да попаднем в капана на невъзможните цели, прекалено високи за нашите възможности. А когато не успяваме да постигнем нещо, това ни прави крайно демотивирани. Питър Крийд, професор по психология в Университета Грифит в Австралия, изследвал близо 200 студенти и отбеляза как те реагират, когато се сблъскват с непостижима цел. “Когато се планират непостижими цели, тези от тях с по-голям капацитет изпитват много по-малко стрес. Подобно на много други неща в живота, умението да се вместим в ситуацията е от ключово значение.”

 

Разбира се, целете се нависоко, но с уговорката, че можете да се върнете назад и да промените тези цели, в случай, че не се реализират. “Гордейте се с абсолютно всичко, което постигате, без значение колко голямо или колко малко е, тъй като успехът е от ключово значение за самочувствието”, казва Голидж.

 

Опитайте се да избягвате да ви прекъсват.  Да, може би е лесно да се каже, когато телефонът или гласовата поща звънят, електронната поща е запълнена с писма и колегата отстрани чака, за да отговорите на въпроса му. Но изследователи в Германия установили, че ако успявате да не бъдете прекъсвани, а останете фокусирани за по-дълго време, ще сте много по-малко стресирани от обичайното. “Прекъсванията по време на работния процес водят до пагубно въздействие върху удовлетвореността от собствената производителност, както и води до излишно раздразнение”, пишат те.

 

Когато все пак се налага да прекъснете работата си, старайте се това да не ви изкарва извън релси. “Ако се окажете прекъснат в средата на дадена задача, напишете си бързо напомняне за това какво сте правили и къде сте спрели,” смятат те. “С помощта на този метод, най-малкото, което ще спечелите е, че ще сте наясно откъде да започнете и няма да загубите време, опитвайки се да проследите стъпките си.”

 

Друг начин е да се възползвате от напълно природните средства за редуциране нивата на стрес– те са безвредни, не водят го привикване и успокояват за дълъг период от време.

Такава е и натуралната антистрес комбинация. Тя включва екстракти от ашваганда, сибирски женшен, лавандула и златен корен.

Ашваганда е изключителен адаптоген, който укрепва организма и допринася за повече жизненост. Успокояващите й свойства са много полезни при безсъние и тревожност.

Сибирският женшен укрепва физическите сили и увеличава психическата жизненост, помагайки на тялото да се адаптира към всеки тип стрес.

Лавандулата също е позната с успокояващите си свойства срещу нервност, безсъние, сърцебиене и др.

Екстрактът от златен корен тонизира и противодейства на умората, стреса и изтощението.

Билкова формула за редуциране на стреса

И все пак, възползвайте се от стреса, колкото и налудничаво да звучи това! Изследователи от Йейлския университет са открили, че хората, които са подложени на по-високи нива на стрес, изпълняват значително по добре и съсредоточено поставените им задачи.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Scroll to Top