Search
Филтрирай по...

Как да контролираме хормоните, които причиняват напълняване

Кои са хормоните, повишаващи на апетита и как да ги озаптим

 

Напълняване
Хормоните, които провокират напълняване – как да ги контролираме

 

Има ли причина за рязкото напълняване и трудно отслабване, особено в периода на перименопауза (преходен период преди менопауза)? Много жени си задават този въпрос в опит да овладеят натрупването на килограми. Оказва се, че спазването на подходяща диета и спортен режим не  са достатъчно условие за овладяването на подобен ефект, а „виновници“ са  промените в нивата на хормоните и последващите смущения в общата картина на хормоналния баланс.

Комплексните трансформации в тялото, следствие от навлизането в определена възраст и забавяне на метаболизма, доказано влияят важна роля в устойчивостта на загуба на тегло. Те варират в зависимост от генетиката на отделния индивид и начина му на живот. Битката с излишните килограми обаче в никакъв случай не е загубена, ако навреме потърсим квалифицирана медицинска помощ и държим под контрол няколко хормона. Именно промените в техните нива са причина за напълняване.

Естроген

Известно е, че нивата на естрадиол естрогенът (естрадиолът е биологично най-активния хормон от групата на естрогените) рязко започват да падат в периода около менопауза. Това е и причина много жени не само да наддават тегло, но и да срещат трудност със свалянето на килограми. Характерно за напълняването през този период е натрупването на мазнини не в обичайните зони на ханша и бедрата, а около корема. Особено опасни са висцералните (вътрешни) мазнини, които се образуват около органите и са последваща причина за сърдечни проблеми. Намалените нива на естроген водят и до загуба на мускулна маса и по-пасивното изгаряне на калории – един общ каскаден ефект, що се отнася до поддържането на теглото. Естрогенната доминантност – последица, свързана с хормонален дисбаланс и превес на естрогена над прогестерона, дори той да е нисък, също е причина за напълняване. За това допринасят и фактори на замърсената околната среда, които влияят на нивата на секреция на хормони. 

Лептин

Лептинът е жизненоважен хормон, който регулира приема и разхода на енергия в организма. Той се секретира от мастните клетки, а чрез кръвта достига до хипоталамуса, давайки сигнал, че организмът има достъчно запаси от хранителни вещества – усещане за ситост. Това позволява на приетата с храната енергия да се използва пълноценно, а не да се складира в мастни депа (ефект на напълняване). Когато нивата на лептин са ниски, гладът е неконтролируем. С други думи, за да не сме непрекъснато гладни, трябва да имаме добре работещи рецептори на хипоталамуса и нормални нива на лептин.

Хормони на щитовидната жлеза

Здравето на щитовидната жлеза е гореща тема през последните години и това не е случайно. Проучвания показват, че заниженото производство на хормони от щитовидната жлеза се среща при 20% от жените. Непоносимостта към глутен и наддаването на тегло са често срещани симптоми на проблеми с щитовидната жлеза. Причина за това е, че именно тиреоидните хормони на щитовидната жлеза трийодтиронин (Т3) и тироксин (Т4) взаимодействат с мускулите, мастните клетки, панкреаса, черния дроб и хипоталамуса, за да помогнат за регулиране на начина, по който тялото метаболизира храната, която поглъщаме.

Подобно на естрогена, щитовидната жлеза също лесно се влияе от токсините в околната среда. Тежките метали като живак и олово, а също и пестициди,  могат да нарушат функциите на жлезата. В такъв случай се препоръчва хормонозаместителна терапия, режим на детоксикация, промяна в начина на хранене и допълнителен прием на хранителни добавки с омега-3 мазнини, цинк, йод и селен.

Кортизол

Доказано е, че излишъкът от хормона на стреса кортизол увеличава нездравословните висцерални мазнини и води до сърдечно-съдови заболявания. Този процес е свързан и с натрупване на мазнини в областта на корема.

В такъв случай се препоръчва режим на хранене, в който присъстват круши, банани, зелен чай, тъмен шоколад, пробиотични харани като кисело зеле, туршия, кисело мляко, повишен прием на вода.

В допълнение можем да се доверим на хранителни добавки с доказано действие за понижаване на кортизола като рибено масло, хормона дехидроепиандростерон (DHEA), фосфатидилсерин, витамин С, мелатонин, билката мукуна пруриенс, адаптогни като ашваганда, шизандра, гинко билоба и др.

Да балансираме хормоните и да отслабнем

 

Естроген

Ако променим начина си на хранене в посока повишен прием на зеленчуци – около килограм на ден, фибрите ще спомогнат за избягване на естрогенна доминанатност. Също така е нужно да ограничим количеството червено месо, преработени храни и продукти със захар, които слагаме на масата си.

Процесът на детоксикация на черния дроб от излишния естроген може да бъде подпомогнат от подходящи хранителни добавки с дииндолилметан (ДИМ), силимарин, ензими и пробиотици. Не на последно място – не бива да подценяваме ролята на спорта и ежедневните физически упражнения в посока поддържане на добър хормонален баланс.

Лептин

Най-доброто нещо, което можете да направите, за да балансирате нивата на лептин в тялото си, е да се уверите, че получавате пълноценен сън. Изследванията показват, че лишаването от сън понижава нивата на лептин и увеличава глада за въглехидрати.

Радикалното намаляване на преработените храни и простите въглехидрати също ще помогне да се нормализират нивата на хормона. Накратко: здравословната, балансирана диета, богата на продукти с омега-3 киселини (риба, соя, орехи и семена от чиа), доброто физическо натоварване и качественият сън вършат чудеса, за да върнат лептина в съответствие.

За по-добри резултати се препоръчва прием на хранителни добавки като алфа-липоева киселина, рибено масло, екстракт от зелен чай, разтворими фибри или конюгирана линолова киселина.

Кортизол

Освобождаването на кортизол до голяма степен се определя от това как реагираме на стресови ситуации. В тази връзка индивидуалният механизъм за контрол на стреса е от ключово значение. Важно е да се научим да трансформираме тялото от режим на стрес в състояние на покой. Това може да стане с помощта на ефективни техники като медитация, съзнателно забавяне на темпото, отвличане на вниманието с други дейности, избор на подходящо хоби, задължителна пълноценна почивка през нощта. Доказано е, че хранителните добавки с магнезий и витамин В също подпомагат регулирането на кортизола.

Щитовидна жлеза. Пълноценният режим на хранене, добрия сън и физическа активност са от съществено значение за здравето на щитовидната жлеза. Когато обаче тя не функционира добре, нужно е да се направи изследване на хормоните на щитовидната жлеза – кръвен тест, който се използва за оценка на функционалното състояние на щитовидната жлеза. Едва след това може да се пристъпи към хормонозаместваща терапия, промяна в диетата и избор на подходящи хранителни добавки.

Като заключение. Основните причини за напълняване, особено в периода около менопаузата, се свързват със забавяне на метаболизма и хормонален дисбаланс. Те се обуславят от промяна в нивата на секретиране на основни хормони като естроген, хормоните на щитовидната жлеза, кортизол и лептин.

В такъв случай препоръчително е да променим режима си на хранене, да увеличим физическата активност, да намалим количеството на стреса, да си осигурим нужните почивка и сън, както и да пристъпим към прием на подходящи хранителни добавки. За да определим точните изменения в нивата на хормоните, нужно е да се обърнем към ендокринолог, който да ни назначи съответните кръвни тестове.

Прочетете още:

Свързани продукти

Още по темата

Проблемно забременяване
Уебинар

Уебинар “Проблемно забременяване” с д-р Шефкетова (видео)

 Полезни съвети от д-р Мефтуне Шефкетова, акушер-гинеколог, началник на Центъра за асистирана репродукция на Болница Токуда.  Кликни на видеото по-долу, за да видиш пълния запис на уебинара Получихме много въпроси към д-р Шефкетова. Вижте отговорите

Прочетете повече »
Целина
Билки

Целина срещу високо кръвно, подагра и болки в ставите

  Целината (Apium graveolens) e двугодишно тревисто растение от семейство Сенникоцветни (Apiaceae или Umbelliferae) – и двете имена се допускат от ICBN. То включва около 300 рода и над 3000 ароматични вида, сред които са силно токсичният

Прочетете повече »
Вечерна иглика
Билки

Вечерна иглика: доказано средство срещу горещи вълни и проблеми с кожата

Вечерна иглика (Oenothera biennis) е представител на семейство Onagraceae, което обхваща около 140 вида цъфтящи растения. В България е позната още с имената Вечерна роза, Нощна свещ, Свещица, Върболика и всички те се свързват с

Прочетете повече »

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Scroll to Top