Витамини

Консумирането на полезни продукти е предпоставка за по-добро здраве, а витамините са неизменна част от всяка добра хранителна терапия. Известни са безспорните им ползи за тялото, свързани с осигуряването на енергия, функция за възстановяване на клетките и поддържането на добър имунитет.

Какво представлява комбинацията от витамини и хранителната терапия?

Комбинацията от витамини и хранителна терапия е разработена, за да помогне за естественото предотвратяване и лечение на различни заболявания. Сред тях са артрит, затлъстяване, диабет, сърдечно-съдови заболявания. Съществуват няколко явни признаци, с които тялото ни сигнализира, че страда от недостиг на витамини. Ако имате чупливи нокти и коса, кървящи венци, бледа кожа с червени подутини, изтръпнали крайници и нарушен сърдечен ритъм, то очевидно трябва да обърнете сериозно внимание на начина си на хранене. И въпреки че всеки от витамините играе важна роля за здравето ни, има няколко, чиито функции са есенциални.

Витамин D

Витамин D регулира нивата на калции и фосфат в тялото и насърчава растежа на костите. Липсата му се изразява с мускулна слабост, депресия и летаргия, а сериозните му дефицити водят до сериозни заболявания като рак на гърдата и дебелото черво, меки кости, остеомалация, покачване на тегло. Въпреки че можете да приемате добавки с витамин D, един от най-добрите начини да го получите е чрез храната - яйчни жълтъци, сирене и риба тон и всекидневно излагане на слънце (поне 30 минути).

Цинк

Цинкът е един от най-важните витамини, защото укрепва имунната система. Той създава силни клетки, които се борят с болести и инфекции. Един от най-сериозните приноси на микроелемента е участието му в генната експресия. Предозирането на цинк може обаче да доведе до някои сериозни проблеми, включително и да породи сърдечни заболявания, затова трябва да внимаваме с приема му. Съществуват няколко „вкусни“ опции да си набавите цинк и те включват кашу, нахут, тиквени семки и спанак.

Желязо

Ако тялото ни няма достатъчно желязо, това може да доведе до дефицит на кислород и последващи  анемия, главоболие, световъртеж, умора и задух. При липса на желязо може да се пристъпи към незабавен прием на хранителна добавка. Както при цинка, тук също трябва да се внимава с предозирането, което може да доведе до проблеми като мускулни болки, кожни обриви и петна по зъбите. Ако предпочитате да си набавяте желязо, включвайки го в хранителната си диета, изберете тофу, леща, меласа, кайсии и сардини.

Витамин Е

Витамин Е е важен за тялото, защото се бори със свободните радикали и забавя процесите на стареене на клетките. Има много начини да включите витамин Е във диетата си, като ядете лешници, яйца, броколи и слънчогледови семки. Много плодове също са с високо съдържание на витамин Е - къпини, касис, боровинки, киви и манго. 

Магнезий

60% от магнезия в тялото ни се намира в костите. Този важен микроелемент регулира функционирането на нервите, изгражда структурата на костите, участва в синтезата на ДНК и протеините. Липсата на магнезий може да доведе до сериозни медицински проблеми, включително и нарушаване на сърдечния ритъм, а негов естествен източник са зеленолистните зеленчуци, лененото семе, морските дарове, фасула и бадемите. 

Витамин В12

Витамин В12 е от решаващо значение за здравословното развитие на костите и тъканите, функционирането на мозъка и производството на кръв. Той също така предотвратява мегалобластната анемия. За разлика от много други витамини, тялото усвоява само толкова В12, колкото му е необходимо, а излишното количество се изхвърля с урината. Някои от най-ценните му източници са киселото мляко, яйцата, черният дроб и черупчестите мекотели.

Избор на диета според типа тяло

Диетите според телесния тип са създадени, за да отговорят на специфичните нужди на нашето тяло. Този хранителен режим разделя хората на три основни типа: ендоморфен, ектоморфен и мезоморфен. 

Ендоморфен тип тяло

Хората с ендоморфна структура обикновено са по-едри, отличават се с широк ханш и бедра, тялото е отпуснато и има висок брой мастни клетки за сметка на мускулните. Този тип притежава бавен метаболизъм, затова отслабването е по-трудно, а спазването на балансирана диета – от особена важност. За енфоморфите се препоръчва повишен прием на пресни плодове и зеленчуци, здравословни мазнини като говеждо, макадамия и сирене, а захарта и тестените изделия трябва да се избягват.

Ектоморфен тип тяло

Ектоморфният тип тяло се отличава със слабо и издължено тяло. Притежателите на подобна структура имат бърз метаболизъм, слабо изразени мускули, малко телесни мазнини. Подходящата за тях диета включва храни, богати на фибри, пълнозърнести храни, зеленчуци.

Мезоморфен тип тяло

Този тип тяло се характеризира с широки рамене, тънка талия, добре оформени мускули и бърз метаболизъм. Мезоморфите най-ефективно могат да контролират теглото си чрез тренировки и здравословно хранене. Препоръчителната диета включва елементи като риба,  извара, плодове, леща и бадеми. Повечето експерти препоръчват на мезоморфа да консумира 40% въглехидрати, 30% протеини и 30% мазнини в ежедневното си хранене.

Противовъзпалителна терапия

Тази терапия работи, като включва продукти с противовъзпалително действие в режима на хранене, които спомагат в борбата с медицински проблеми като диабет, рак, артрит, поява на отоци. Сред храните, които имат противовъзпалителен ефект, първенството се държи от сьомгата, черешите, броколи, овесена каша, боб, зехтин и куркума. Те бързи понижават възпалението благодарение на високите си нива на антиоксиданти и полифеноли.

Функционална хранителна терапия

Функционалната хранителна терапия разработва персонализиран план, който разглежда всички аспекти на индивидуалното здраве в стремежа си да го подобри. Така например един функционален диетолог може да попита за ползваните диети до момента, за съпътстващи заболявания и прием на лекарства. След внимателно проучване на проблемите и тяхната съпоставка се изготвя план за хранене, който следи кои точно продукти и витамини се приемат. 

Като обобщение можем да заключим, че изборът на подходяща хранителна терапия, съчетана с прием на витамини, може да поддържа тялото ни здраво, да ни осигури енергия и да ни предпази от възпалителни процеси. Затова е важно да се доверим на опитен диетолог, който да ни консултира в подобна посока, съобразявайки се с индивидуалните ни особености.

Прочетете още интересни материали, свързани с темата: 

Коментари (0)

Няма коментари към този момент

Нов коментар

Мишела Христова

Мишела Христова е копирайтър и автор на съдържание с дългогодишен опит в изготвянето, редактирането и оформянето на текстове за печатни и електронни медии. Има силен интерес към здравословния начин на живот и нутрициологията. Майка на едно прекрасно момче.

Product added to wishlist
Продуктът е добавен за сравнение

Този сайт използва бисквитки/cookies за да ви гарантира по-плавно и бързо сърфиране. С натискане на бутона "Съгласен съм" вие се съгласявате с използването на бисквитки.