Search
Филтрирай по...

Витамин В12 – жизненоважен за доброто здраве

Витамин В12
Витамин В12 има изключително важна роля за нервната система и мозъка

Витамин В12 е мастноразтворимо хранително вещество с ключова роля за поддържане на здравето и живота. Известен е още като кобаламин и съществува в няколко форми. Някои от най-използваните сред тях са метилкобаламин и цианкобаламин.

Метилкобаламин е по-бионаличната форма на В12, която се отличава с висока степен на абсорбция. Тя играе роля на „биоактивен коензим“ на В12, който директно може да се използва от тялото.

 

Основни ползи на витамин В12

  • Участва в изграждането и поддържането на клетъчните мембрани и миелиновите обвивки
  • Защитава клетките на централната нервна система и мозъка
  • Необходим е за производството на ключови за психичното здраве невротрансмитери
  • Насърчава производството на енергия в митохондриите
  • Подпомага образуването на червени кръвни телца
  • Поддържа сърдечно-съдовото здраве и др.

 

Как да си набавяте В12

В кои храни се съдържа и усвоява ли се достатъчно добре

Тъй като не се синтезира в тялото, той трябва да се набавя чрез диетата и/или хранителните добавки. Основни хранителни източници на В12 са месото, яйцата, млечните продукти, рибата и морските дарове.

Набавянето на необходимите количества кобаламин може да се окаже трудно. Причините за това са две – някои хора не приемат достатъчно от храните, съдържащи витамина, а други не го усвояват добре.

Попадате ли в рисковата група

При кои условия да се изследвате за евентуален дефицит

Придържането към веганска или вегетарианска диета увеличава риска от недостиг, освен ако не си набавятe витамина чрез лесно усвояващи се добавки.

Други фактори, възпрепятстващи усвояването на кобаламин могат да бъдат редица гастроентерологични заболявания и състояния. Те включват: гастроезофагеален рефлукс, цьолиакия, свръхрастеж на бактерията H. Pylori, която причинява язва и гастрит, болест на Крон, колит и др.

Честата употреба на лекарства против стомашни киселини, които намаляват киселинността на стомаха също затруднява абсорбирането на В12 от диетата. Това състояние е често срещано при по-възрастните хора.

Инхибиторите на протонната помпа, използвани при язва на стомаха и дванадесетопръстника, гастроезофагеална рефлуксна болест и др., също са пречка за усвояването на В12. Честият прием на тези медикаменти понижава стомашните киселини, необходими за освобождаването на В12 от протеините и усвояването му. Честата употреба на инхибитори на протонната помпа предизвиква недостиг на кобаламин, който с времето се задълбочава и води до неприятни последствия.

Ако сте претърпели операция за загуба на тегло или за отстраняване на излишни мазнини и прочие, също сте склонни да развиете кобаламинов дефицит. Причината е, че подобни операции оказват неблагоприятен ефект върху способността на тялото да извлича витамин В12 от диетата.

 

Симптоми при недостиг на В12

Кои са основните признаци

Ранното диагностициране на кобаламиновия дефицит е важно. Ако се неглижира, той може да предизвика сериозни неврологични проблеми и кръвни заболявания.

Недостигът на витамин В12 може да се развие бавно и да доведе до проява на различни признаци и постепенното им обостряне. Имайки предвид широкия спектър симптоми, причинени от дефицита на В12, е възможно състоянието да бъде объркано с друго. Представяме ви списък само малка част от състоянията, до които дефицитът на кобаламин може да доведе.

До какво може да доведе хроничният недостиг на витамин В12:

  • Депресия и безпокойство
  • Параноя, халюцинации
  • Отслабване на паметта и фокуса
  • Физическа и умствена умора
  • Изтръпване на крайниците и затруднения при движение
  • Проблеми с вестибуларния апарат
  • Анемия
  • Хронични заболявания и имунодефицит

Умора

Как да увеличите нивата на витамин В12

Има решения

При сериозен дефицит на витамин В12 има два начина: перорален прием на таблетки или инжектиране на В12 веднъж седмично.

При по-лек дефицит, корекции в нивата на кобаламин могат биха могли да се постигнат и със стандартни мултивитамини. Някои специалисти обаче са на мнение, че самостоятелният, целенасочен прием на В12 е за предпочитане. Установено е, че метилкобаламинът се комбинира много добре с фолиева киселина, особено ако тя също е в биологично активната си форма – метилфолат.

Revita Ви препоръчва витамин В12 на канадската компания Natural Factors. И двата продукта съдържат биологично активната форма на В12 – метилкобаламин, която се усвоява оптимално от организма. Предлагат се под формата на сублингвални таблетки, които се поставят под езика до пълното им разтапяне.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Scroll to Top