Search
Филтрирай по...

Хранителните алергени – как да се справим при свръхчувствителност?

непоносимост

 

 

Свръхчувствителност или алергия към храни и техните съставки  – това никак не е лек проблем, особено ако става въпрос за повече от един алерген. Обективната реалност обаче е такава – все повече нараства броя на хората с различни алергии към храни. Последните проучвания показват, че от тях са засегнати и почти една трета от всички деца. Положението не е по-леко и при възрастните – цели 44 % споделят, че страдат от проблеми свързани с хранителни алергии, ограничения в храненето и избягване на редица съставки в ежедневното си меню. В резултата на това, голям брой хора са принудени постоянно да се снабдяват с продукти несъдържащи глутен, а тройно повече търсят храни без осем от основните алергени, както и такива, в които няма ГМО-продукти. Ето в кои осем храни се съдържат съставките, отговорни за 90 % от случаите на хранителни алергии в развитите страни:  пшеница, фъстъци, соя, риба, мляко, орехи, яйца, морски ракообразни.

 

Иска ви се просто да ядете нещо вкусно, което същевременно да не ви вреди? Възможно е! Има редица достатъчно вкусни храни, които не съдържат осемте основни алергена. Тук става дума не само за безопасност и здраве, а и, нека си го кажем – за свобода. Където и да се намирате, независимо дали сте някъде на път, на чуждо място или просто сядате с приятели, трябва да можете да се храните добре и пълноценно – и да се чувствате щастливи!  С този малък наръчник ще се опитаме да ви помогнем и посъветваме, как възможно най-успешно да се справяте с алергиите и свръхчувствителността към храните.

 

Идентифициране на проблемните храни. На първо място – важно е да разберете кои са храните които вредят на тялото ви и да ги изключите от менюто си.  Въпреки че осведомеността в тази област нараства от година на година, все още има много хора, които не правят връзката между сигналите на тялото си и храната която поемат.

 

Хранителна алергия. Хранителните алергии засягат имунната система. Появяват се когато тя започва да произвежда антитела (известни като IgE), в отговор на някои протеини, съдържащи се в храните. Предизвикват реакции на тялото, подобни на тези причинени от сезонните алергии. Консумацията дори на малко количество неподходяща на алергенно ниво храна може да бъде сериозно предизвикателство.

Какво се случва? Ако консумирате храна към която сте алергични, имунната ви система незабавно ще я идентифицира като нашественик и ще реагира произвеждайки хистамин, което ще доведе до редица реакции на тялото ви – подуване, обриви, сърбеж в очите и дори в по-тежки случаи анафилаксия.

Симптоми: Сърбеж, екземи, стомашно неразположение, главоболие, запек, уртикария, в по-тежки случаи – оток на устата, гърлото и езика, анафилакция. Симптомите могат да се появят както непосредствено след приема на храната, така и часове по-късно.

Защо е важно? Според редица специалисти, има случаи в които хранителните алергии могат да бъдат въпрос буквално на живот и смърт. Именно затова, те препоръчват строг режим и стриктно избягване на алергените. Според тях, понякога само тази проста стъпка може да доведе до значително повишаване на качеството на живот. Всъщност, това не е толкова трудно. Достатъчно е, след като бъдат установени протеините, предизвикващи алергична реакция, да се следят внимателно етикетите на продуктите в магазина, както и менютата в ресторантите. В последните години изискванията както за етикетите на храните, така и за споменаването на алергените в ресторантските менюта стават все по-строги и с това се отбелязва голям напредък. Все пак, винаги бъдете нащрек когато на етикета прочетете за брашна, захари и захарни сиропи – те може да са деривати от „вашия“ алерген. Избирайте  храни, в които няма дори малко съмнение за наличието му.

Важно е да се знае, че понякога симптомите са почти незабележими.  При по-леко изразените алергии, те изобщо може да не са остри. Продължителното излагане на алергените обаче може да причини хронични възпаления и редица здравословни проблеми в дългосрочен план.

 

Хранителна нетолерантност / свръхчувствителност. Нетолерантността се проявява след  консумация на определено количество от дадена храна. Въпреки че може да причини дискомфорт и различни физически реакции, тя не е животозастрашаваща  и не уврежда имунната система. Може да остане латентна с години, развивайки се постепенно и проявявайки се внезапно в определен момент. Редица учени считат, че появата и е свързана със стрес или психологически травми.

Какво се случва? Хранителната нетолерантност обикновено се появява защото тялото ви произвежда прекалено малко от ензима, който е отговорен за разграждането на съответната храна. Така например непоносимостта към лактозата се появява при хора с много ниски нива на лактаза, която е нужна за разграждане на лактозата (захарта в млякото). Нетолерантност може да възникне и в случаите когато храносмилателната ви система среща проблем  с разграждането на специфични съставки, когато реагира на някои съединения като салицилатите, както и при появата на т.нар. Синдром на пропускливите черва – почти пълна или пълна неспособност за преработка на дадена храна.

Симптоми: Гастроентерологични проблеми, главоболие, умора, дихателни и кожни проблеми.

Защо е важно? Наред с неприятния дискомфорт, хранителните разстройства от този тип могат да повлияят негативно на здравето. Неправилното разграждане на храната води със себе си липса на основни хранителни вещества и натоварване на организма. Поемайки храни, които не понасят на организма ви, увреждате храносмилателния си тракт. Ефектът е сравним с този ако прекарате през пръста си шкурка – при еднократно действие, това причинява само малко болка, но повтаря ли се постоянно – пръстът се зачервява, обелва и в крайна сметка се уврежда трайно.

 

Основни понятия:

-Хистамин – съединение, причиняващо възпаления, в случаите когато имунНата система проявява свръхреакция към различни алергени. Предизвиква кашлица, затруднено дишане, кихане, сърбеж в очите и носа, придружени с отделяне на секрет.

-Синдром на пропускливите черва.  Съществуват редица фактори, които могат да отключат появата му-  стрес, хранителни алергии, инфекции, различни медикаменти сред които най-често антибиотици, нестероидни и противовъзпалителни медикаменти като ибупрофен. Характеризира се с възпаление и нарушаване на микрофлората на червата, което позволява на непреработените хранителни молекули да преминат директно в кръвта. Имунната система от своя страна ги атакува, възприемайки ги като нашественици, като по този начин предизвиква възпаления и алергични реакции.

-Салицилати: Съединения, съществуващи в естествен най-вече в ябълки, портокали, домати, както и в аспирина и медикаментите съдържащи аспирин.

 

Какви са причините за хранителните алергии? Все още не са ясно изследвани и дефинирани. Известно е че, образно казано, между 70 и 80 процента от нашата имунна система се намира в червата и храносмилателния тракт. Този факт подсказва, че е много вероятно хранителните алергии да са закодирани в начина на хранене още през ранното ни детство.

Защо хората често проявяват алергия към повече от една храна? Няма отговор на въпроса защо някои хора страдат от алергия само към една храна, а други – към повече. Явно е налице и генетичен фактор. Околната среда и редица нейни фактори явно също играят роля при появата на различните хранителни алергии.

 

Как да определите персоналните си алергии и/или непоносимостта към дадени храни? На първо място трябва да се направи кожен, а след това най-често и кръвен тест. Важно е да се знае, че хранителните алергии могат да се появят във всеки един период от живота, въпреки че най-често се проявяват още в бебешка и детска възраст. Нерядко се случва тестовете да покажат алергия към неподозирана до момента храна, или група от храни. Откриването на тези към които със сигурност нямате алергии обикновено е първата стъпка към преоткриването им и по-честата им консумация.

 

Елиминираща диета. Това е следващата фаза, която е и една от най-важните. Доста специалисти считат че следването на елиминираща  диета може да бъде дори по-ефективно от медицинските тестове, особено що се касае до установяването на първопричината на неприятни симптоми като стомашночревендискомфорт, умора и главоболие.

 

Как да действате? Внимателно изследвайте начина си на хранене с помощта на вашия личен лекар или диетолог.  Започнете с водене на дневник на всичко което консумирате и описвайте как се чувствате след това. Понякога симптомите не излизат наяве веднага. Например може да консумирате пшеница в четвъртък, но симптомите да се появят чак на следващия ден. Дневникът може да помогне и в разкриването на комбинациите от храни, които влияят неблагоприятно на тялото ви.

Елиминирайте подозрителните храни за период между четири и шест седмици. Опитвайте се да избягвате и храните които консумирате прекалено често, както и онези на които не можете да устоите. Ако няма  никакво подобрение през посочения период, проблемът ви може да не е свързан с храната.

Веднъж почувствате ли се по-добре, започнете да добавяте нови храни, но внимателно – една по една. Така по-лесно ще идентифицирате, с помощта на вашия лекар, тези, към които проявявате негативна реакция.

 

Децата и хранителните алергии. Изследванията са единодушни – алергиите, причинени от хранителни продукти при децата, са повече отвсякога. Нещо повече – броят им продължава устойчиво да нараства. Ето и няколко интересни факта, до които са достигнали специалистите в последно време:

-Момчетата развиват хранителни алергии по-често от момичетата.

-Засегнати от тях са деца от всички раси и етноси

-За периода само между 1997 и 2011 г, броят на децата с хранителни алергии в САЩ се е увеличил с около 50 %

-Рискът дете да развие хранителна алергия е по-висок, ако някой от родителите му страда от заболяване на алергична основа – астма, екзема, хранителни алергии, както и такива свързани с околната среда.

-Хранителните алергии често стават причина за други алергични реакции като атопичендерматит и редица гастроентерологични заболявания на алергична основа.

-Децата с хранителни алергии са изложени на два до четири пъти по-висок риск от развитие на други подобни състояния като астма и други алергии, в сравнение със здравите деца.

-Хранителната алергия може да се прояви във всяка възраст.

-Едно на всеки тринадесет деца страда от хранителна алергия – средностатистически това прави по две деца в училищна паралелка.

 

Разгадаването на човешкия микробиом и връзката му с алергиите. Микробиомът  – това са трилиони бактерии, които живеят в стомашно-чревния тракт. Неподозирано е влиянието, което те оказват върху общото здравословно състояние на човека – като се започне от редица възпалителни процеси и автоимунни заболявания и се стигне до на пръв поглед нямащите нищо общо с това колебания в теглото и настроението. В последните години, специалистите се фокусират все повече върху откриването на връзките между микробиома и развитието на хранителни алергии.

 

Когато става дума за идентифицирането на храните, оказващи негативно влияние на всеки един индивидуален организъм, ключът е в намирането на взаимозависимостите между причината и симптома. Стомашно-чревният тракт се разглежда като една огромна общност от постоянно взаимодействащи помежду си бактерии. Разбирането на специфичните интеракции в тази колония е огромно предизвикателство, което може да се окаже ключа към разгадаването на редица причинно-следствени връзки.

 

През март 2015 г., група канадски учени провеждат изследване, резултатите от което твърдят че съществува двупосочна връзка между стомаха и мозъка. Ако бактериалната флора в стомашно-чревния тракт е нездравословна, комуникацията протича лошо, което може да предизвика редица метаболитни, неврофизиологични и гастроентерологични разстройства. Друго изследване установява, че много храни съдържат сходни протеини с почти еднаква структура.

 

 

Как да изберете здравословни продукти без алергени? Все повече производители посрещат предизвикателството да произвеждат и предлагат на пазара вкусни и ароматни безглутенов хляб, тесто за пица, различни сладки и солени бисквити. И в интерес на истината се справят все по-успешно. Сега са изправени пред следващата голяма цел – да създават продукти без глутен и други алергени, които не само да имат приятен вкус и аромат, но и да са наистина безвредни – както за хората с алергии, така и за всички останали.  Те все повече се насочват към безглутенови продукти, богати на различни хранителни съставки, като например широка гама от брашна, произведени от амарант, киноа, просо, както и редица други съставки, непредизвикващи алергии – чиа, ленено семе, конопено семе и различни видове ядки.

 

Диета без алергени – основни принципи.

-Консумирайте колкото се може повече непреработени храни . В тях се съдържат редица полезни елементи, повечето от които неминуемо се губят след преработка.  Огледайте се за специализирани магазинчета наоколо – там е много по-вероятно да намерите такива продукти, отколкото в супермаркета.

-Избирайте пълнозърнестите  храни пред рафинираните. Когато купувате безглутенови храни, гледайте да са възможно най-непреработени. Амарант, киноа, просо, кафяв ориз и други – колкото по-кратък е пътят им до кухнята ви, толкова повече запазват качествата и полезните си свойства.

-Наблягайте на пресни или в най-лошия случай замразени плодове и зеленчуци.  Те съдържат много повече полезни вещества от консервираните. Пресните плодове и зеленчуци за идеален избор, особено когато са сезонни и отгледани на местна почва. Замразените са вариант когато искате да хапнете нещо извън сезона, в който обичайно расте и се консумира.

-Не прекалявайте с топлинната обработка на зеленчуците. Колкото по-дълго ги готвите, толкова повече намаляват полезните им съставки. Леко сотираните или приготвени на пара зеленчуци винаги са по-добър избор от пържените или варените.

-Яжте цветно. Избирайте храни с натурално ярки цветове. Най-общо казано – всеки цвят представлява различно хранително вещество. Доматите и динята например са богати на ликопен; сладките картофи и тиквата – на бетакаротени. За вкусно и полезно хранене, опитвайте се да включвате в менюто си поне няколко ярки цвята дневно.

 

Алергени и тегло. Темата за алергените и начините по които влияят на човешкото тяло е сложна и дълга. Повечето специалисти се обединяват около мнението че диетата без алергени може да не е сред най-удачните, ако основната ви цел е да свалите килограми. Все пак пицата, пастата и тестените изделия не са сред най-ефикасните храни за сваляне на тегло, пък били те и свободни от алергени. Има обаче и редица изследвания, които твърдят че пълното елиминиране на глутена като цяло, както и намаляването в голяма степен на приема на захар и въглехидрати, могат да ви помогнат в борбата с килограмите. Разбира се, когато се фокусирате върху храни без глутен и алергени, вие заменяте в голяма степен преработените храни с пресни плодове и зеленчуци, което няма как да не се отрази добре на фигурата ви. В подкрепа на това идва и друго изследване, според което ако здрав човек изхвърли напълно от менюто си преработените храни в рамките на деветдесет дни, заменяйки ги с по-големи количества пресни плодове и зеленчуци, това неминуемо води до загуба на тегло, намаляване на обиколката на талията и понижаване на нивата на артериалното налягане.

 

Връзката между стомаха и кожата. Наднорменото тегло далеч не е единственото състояние, свързвано с хранителните алергии.  Специалистите все повече свързват с тях и упоритото акне, което тормози приблизително половината от жените между 20 и 30-годишна възраст, както и доста други, прехвърлили тридесетте, че дори и четиридесетте. Учените твърдят че основната причина за упоритото му присъствие се крие в неправилното хранене, лошия хормонален баланс, прекаленото количество токсини в тялото, както и нетолерантност към определени храни. Важно е да се отбележи огромния брой хора с акне във възрастовия диапазон между 12 и 24 г. – 85 % от тях са страдали или страдат от този проблем в различна степен.

 

Защо често ви се иска да ядете именно храните, към които организма ви има нетолерантност? Специалистите обясняват това по следния начин: Когато консумирате храна към която сте чувствителни или алергични, тялото произвежда т.нар алергеннимедиатори, какъвто е хистамина, както и мощни съединения, чието въздействие е подобно на това на редица опиати.  Почти веднага след консумацията на такива храни се чувствате приповдигнато, дори  и тялото ви да изпитва някакъв лек дискомфорт – най-често проявяващ се като главоболие или стомашни болки. Не е изключено няколко часа по-късно отново да изпитате непреодолимо желание отново да консумирате същата храна.

След това разяснение, да се върнем отново на акнето – борбата с него трябва задължително да започне със строга  детокс-диета, която да намали количеството на токсините в организма. След това вече може да се продължи с елиминираща диета, като се изключват напълно различни храни от менюто – една по една, докато се установи тази, която води със себе си проблемите.

 

Алергии, глутен и красота. Да допуснем че сте постигнали съвършения начин на хранене, изхвърляйки от менюто си всякакви глутени. Замисляли ли сте обаче за козметиката, която използвате почти ежедневно? Нужно ли е и шампоана, лосиона за тяло и грима ви да са без глутен?

Много козметични продукти съдържат глутен.  Той се среща в почти всеки ексфолиращ крем за лице и тяло, както и в някои червила. За да можете да се похвалите, че напълно сте елиминирали глутена от ежедневието си, четете внимателно листовките, указващи съдържанието на вашите козметични продукти. Избягвайте глутена дори и при тях – все пак кожата е най-големия човешки орган!

 

Алергените  и мозъка. Въпреки че връзката между  стомашно-чревната флора и мозъка все още не е напълно разгадана при състояния като аутизъм и ADHD (Синдром на Дефицит на Вниманието и Хиперактивност), все повече експерти твърдят че много деца страдащи от тях имат и свръхчувствителност към дадени храни, която им пречи да разграждат протеините казеин и глутен. Скорошно изследване пък намира връзка между хранителните алергии и депресиите, най-вече при подрастващите. Някои специалисти твърдят, че има връзка дори между хранителните алергии и умственото здраве. Според тях, именно хранителните непоносимости са отговорни за различни видове пристрастявания, проявяващи се както при тийнейджъри, така и при хора в зряла възраст.

 

 

 

 

 

 

 

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Scroll to Top