Search
Филтрирай по...

Масло от крил – ползи и предимства

Омега-3Маслото от крил съдържа омега-3 мастни киселини, полезни за редица органи и функции в организма. Учените са установили, че есенциалните мастни киселини в маслото от крил се абсорбират от организма много по-лесно, отколкото омега-3 мастните киселини от рибеното масло. Освен това чрез маслото от крил човек може да си набави и полезното вещество астаксантин – важен антиоксидант със силно противовъзпалително и подмладяващо действие.

При избора на масло от крил, е важно да се разбере кои съставки са полезни:

ЕПК (ейкозапентановакиселина) – омега-3 мастна киселина, която подпомага здравето на мозъка, сърцето, настроението и зрението;

ДХК (докозахексановакиселина)– омега-3 мастна киселина, която също подпомага здравето на мозъка, сърцето, настроението и зрението;

астаксантин – осигурява антиоксидантна подкрепа за очите, кожата, черния дроб и предотвратява уврежданията, предизвикани от свободните радикали и ултравиолетовите лъчи. Освен това подпомага здравето на ставите и нормалните нива на липиди в кръвта.

фосфолипиди – маслото от крил съдържа фосфатидилхолин, който подпомага здравето на мозъка и помага на тялото да абсорбира още по-ефективно ЕПК и ДХК.

Все още няма ясни критерии точно какво количество масло от крил е необходимо за поддържане на добро здраве. Администрацията по храните и лекарствата в САЩ препоръчва дневния прием на ЕПК и ДХК да не надвишава 3 gr дневно, като приетото чрез добавки количество не бива да бъде повече от 2 gr дневно. Някои клинични експерименти прилагат и по-високи дозировки.

Изследванията показват, че различните заболявания и състояния предполагат прием на различни количества омега-3 мастните киселини ЕПК и ДХК:

Здраве на сърцето – оказва се, че ежедневният прием на 1 gr омега-3 мастни киселини, които съдържат 850-882 mg ЕПК и ДХК в продължение на 3.5 години, подпомага нормалните нива на липидите. Изследванията върху една от съставките на маслото от крил – астаксантин – показва, че той може да подпомогне поддържането на нормални нива на липиди в кръвта.

Когнитивно здраве – някои изследвания свързват диетите с високи нива на омега-3 мастни киселини с когнитивното здраве. Изследване от 2016 г. открива връзката между увеличените нива на ДХК със 100 mg дневно и 14-37% понижен риск от когнитивно увреждане. Изследване на добавки, които съдържат 1290 mg ДХК и 450 mg ЕПК дневно в продължение на 12 месеца показва, че те могат да подпомогнат паметта.

Добро зрение – изследвания върху хора, които консумират големи количества мазна риба, богата на омега-3 мастни киселини или приемат добавки с омега-3 имат по-добро здраве. Изследване върху 2275 души на възраст над 65 години, които приемали мазна риба поне веднъж седмично, показало 53% по-малко проблеми със зрението. Един от най-богатите източници на омега-3 мастни киселини е сьомгата, която съдържа между 1.22-1.24 грама ДХК и 0.35-0.59 грама ЕПК в една порция.

Здраве на ставите – изследванията показват, че омега-3 мастните киселини може да помогнат за доброто здраве на ставите. При някои изследвания се използват по-големи количества омега-3 мастни киселини от препоръчваните от Администрацията по храните и лекарствата в САЩ. Ако човек приема масло от крил за доброто здраве на ставите, е добре да не се надвишава препоръчителната дневна доза от 2 gr ЕПК плюс ДХК.

По-добро настроение – все още няма публикувани резултати от клинични изследвания относно връзката между приема на омега-3 мастни киселини и настроението. Няколко изследвания свързват лошото настроение с ниски нива на омега-3 мастните киселини.

Все още няма изследвания, които да определят най-подходящото време от деня за прием на добавките с крил. Есенциалните мастни киселини не се натрупват мигновено в тялото, така че не е толкова важно в колко часа са приети, по важно е да се спазва ежедневният им прием. Някои добавки може да дразнят стомаха на гладно, затова е добре да се похапне закуска преди приема на добавка.

Най-подходящото количество масло от крил зависи от няколко фактора като възраст, здравословно състояние и прием на лекарства. Ако човек приема лекарства, които влияят върху съсирването на кръвта и нивата на тромбоцитите, е важно да се направи консултация с лекар преди да се започне приема на добавки. Маслото от крил трябва да се приема поне 2 часа след лекарства за отслабване, тъй като те влияят на начина, по който тялото абсорбира мазнините.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Scroll to Top