Search
Филтрирай по...

Необходимостта да притежаваме самочувствие

Самочувствието представлява вашето общо впечатление за себе си – как ви карат да се чувствате вашите възможности и ограничения. Когато се чувствате добре със себе си, това е видимо  за околните и провокира техния респект. Ето как можете да определите дали самочувствието ви се нуждае от тласък и защо е важно да развивате усещането за удовлетвореност от себе си.

Здравословно е да притежаваме самочувствие

 

Факторите, които формират самочувствието:

Самосъзнанието започва да се оформя още в ранна детска възраст.  Факторите, които могат да му повлияят включват:

12866_big

– Вашите собствени мисли и възприятия

– Как останалите реагират на вас

– Представянето у дома, в училище, на работа и в обществото

– Наличието на заболяване, увреждане или нараняване

– Културните и религиозни ценности

– Ролята и статус в обществото

– Медийните послания

 

 

 

Взаимоотношенията с близките ни хора – родители, братя и сестри, съученици, учители и други близки контакти – са от изключителна важност за вашето самочувствие. Много от възгледите и интересите ви в момента отразяват съобщения, които сте получили от тези хора в миналото. Ако отношенията ви с близките ви са силни, ще получите изцяло положителна обратна връзка, и следствието от нея би могло да представлява повишено самочувствие, дължащо се на увереността, че разполагате с хора, на които да разчитате. Ако получавате предимно отрицателна обратна връзка и често сте критикувани, дразнени или омаловажавани, в сравнение с останалите, вие сте по-склонни да страдате от драстична липса на самоувереност. И все пак, вашите собствени мисли оказват най-голямо влияние върху самосъзнанието ви – и тези мисли са изцяло в рамките на вашия контрол. Ако сте склонни да се фокусирате върху слабостите или недостатъците си, бихте могли да се научите да развивате по-адекватна представа за себе си.

 

 Области на самочувствието:

 

Самочувствието има тенденцията да варира във времето, в зависимост от обстоятелствата. Съвсем естествено е понякога всеки от нас да се чувства разочарован от себе си, но след време идва и периодът на възход- когато надделява положителната нагласа спрямо собственото съществуване (например усещането за гордост, удовлетвореност).

 

Ниско самочувствие: Когато ви липсва самочувствие, обикновено оценявате с ниска стойност идеите и мненията си. По-съсредоточени сте върху слабостите или грешките си и почти изцяло пренебрегвате уменията си. Фокусирани сте основно върху успехите или способностите на хората от обкръжението ви. Не сте сигурни как да реагирате, когато сте изправени пред положителни отзиви за самите себе си. До такава степен се страхувате от провала, че това става основната причина да не правите нищо, за да прогресирате или надграждате способностите си. Наличието на самочувствие е напълно здравословно, когато е в умерени граници. То е именно това, което ви дава точна, ясна представа за себе си.  Разбира се, важно е да имате добро мнение за себе си, но все пак да признавате своите недостатъци или грешки, допускани в моментни ситуации. Когато самочувствието ви е стабилно, но същевременно сте здраво стъпила на земята, тогава сте постигнали перфектният баланс. Перченето и чувството за превъзходство над останалите, съвсем не са признаци на повишено самочувствие, а по-скоро за несигурност и ниска самооценка.

 

Предимствата на здравословното самочувствие:

 

Когато цените себе си и разполагате с добра самооценка, се чувствате по-сигурни. Като цяло имате положителни взаимоотношения с хората от обкръжението си и се чувствате уверени в способностите си. Желаете да се развивате и това може да ви помогне да придобиете и овладеете нови умения.

 

Здравословно самочувтвие имате, когато:

 

– Самоуверени сте в изразяването на своите нужди и становища

– В състояние сте да оцените възможностите си при вземане на решения

– Знаете как да изграждате сигурни и честни взаимоотношения

– Можете да прекратите взаимоотношения, които ви носят несигурност или негативни емоции

– Реалистични сте в очакванията си и сте обективни по отношение на критиката спрямо себе си или околните

– Способни сте  да устоявате както на негативни емоции, така и на стрес

– По-малко вероятно е да се чувствате безполезни, да изпитвате усещане за вина или срам

– По-малко вероятно е да развиете хранителни разстройства

 

В обобщение, самочувствието засяга почти всеки аспект от живота ви, поради това, стремежът за поддържане на здравословна, реалистична представа за себе си никога не е излишна. Ако се научите да харесвате и уважавате себе си, това ще бъде забелязано и от обкръжението ви, затова не губете повече време в себеотрицание и критика, а приемете себе си такива, каквито сте в действителност!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Scroll to Top