Стареене
Ефективни естествени средства срещу ускорения процес на стареене

 

За повечето хора думата „стареене“ е плашеща и буди асоциации с отслабване на силите и прогресираща немощ. В същността си, обаче, това е един съвсем естествен процес, етап от живота ни, който трябва да приемем с нужното разбиране, за да му се насладим.

Известно е, че пръв германският биолог Август Вайсман обявява през 1882 г. причините за „износването“ на тялото, като го обяснява с настъпващи промени на клетъчно ниво. „Както частите на всяка машина, така и частите на нашите живи организми се износват в резултат на постоянното им използване. Отначало износването убива тези части, а след това – и цялото тяло“, пише той в един от трудовете си.

В опит да спре неумолимия ход на времето съвременният човек е готов на всичко, като влага огромен ресурс, най-вече финансов, за да задържи още малко така желаната младост. И тъй като по статистика населението в модерния западен свят е застаряващо, терминът anti age стана изключително популярен. Той доминира над определения като „здравословно“ или „естествено“ остаряване. Учените обаче са категорични, че фокусът на проблемa не трябва да се измества от основните причини за свързаните с възрастта изменения и нужните грижи за противодействието им.

Свободните радикали – главните виновници за остаряването

Милиони хора по света живеят здравословно, позовавайки се на теорията, че свободните радикали са виновни за остаряването, пораждат много болести и водят до преждевременна смърт. Известно е, че тези токсични молекули с нестабилни електрони се стремят към стабилност, увреждайки ДНК и клетките. Това е съпътствано с ефект на оксидативен (окислителен) стрес, който именно допринася за появата на редица негативни промени, свързани с възрастта.

Ролята на свободните радикали не е еднозначна и съществуват мнения, че всъщност те включват механизъм за очистване на негодните клетки. В общия смисъл обаче изследователите смятат, че свободните радикали, произвеждани в митохондриите, изглежда ускоряват увреждането на клетките, причинявайки мутации и генерирайки още свободни радикали. Тук се повява въпросът за причините за подобен ефект, който се свързва както с естествените процеси в тялото, така и с влиянието на замърсената околна среда, тютюнопушенето, преработените храни, стресът.

3 стъпки на действие

Добрата новина е, че когато тялото е в хомеостаза, процесите на стареене могат да протекат естествено и с намален дискомфорт. Това включва спазването на подходяща, чиста диета, богата на пълноценни храни: много плодове и зеленчуци, достатъчно протеини и здравословни мазнини. За сметка на това трябва да се ограничи приемът на преработени и пакетирани храни, хидрогенирани мазнини, рафинирана захар, алкохол. Подходящият режим на хранене умело се съчетава с умерена физическа активност и упражнения – поне 150 минути на седмица.

Хранителните добавки са също неизменна част от противодействието на ефекта на стареене, като запълват хранителните дефицити и като добавена стойност водят до „красиво“ навлизане в зряла възраст.

6 хранителни добавки за оптимално здраве, които лекарите препоръчват

 

  • Антиоксиданти

Антиоксидантите са молекули, които работят в полза на други, нестабилни молекули, като им доставят липсващ електрон. По този начин те неутрализират свободните радикали и предпазват клетките от ефекта на оксидативен стрес, който урежда клетките, включително ДНК и протеини, отговорни за много процеси в нашето тяло.

Основният източник на антиоксиданти са храната и хранителните добавки. Факт е, обаче, че някои антиоксиданти са по-мощни от други.

Така например глутатионът е известен като „майката на всички антиоксиданти“ и е сред малкото, които се ползват от всяка клетка на тялото. В комбинация със селен образува глутатион пероксидаза, който има свойството да неутрализира водородния прекис.

Алфа-липоевата киселина е също важен антиоксидант, който помага за производството на глутатион и абсорбцията на коензим Q10 в тялото. Той пък е сред основните доставчици на енергия на клетките и има пряка връзка с процеса на стареене.

Мелатонинът е друг враг на свободните радикали, като директно ги отстранява. N-ацетилцистеин се препоръчва на хора, които работят в замърсена среда и подпомага процеса на детоксикация.

Метионинът е известен с това, че противодейства на много заболявания, а цинкът не допуска окисляване на липидите и регулира клетъчното производство на имунната система.

Два са витамините с огромна роля в борбата със свободните радикали: витамин А и витамин С. Витамин А стимулира дейността на белите кръвни клетки, нужни за производството на антитела, а витамин С инхибира процесите на окисляване и води до по-добро усвояване на кислорода.

Специално внимание заслужават и гинко билоба с мощен ефект върху мозъка, куркуминът – мощен фитохомикал и флавоноидите (ядки, микроводораслото хлорела, кориандър, семена).

От храните и напитките най-много антиоксиданти могат да бъдат открити в сока от нар, червеното вино, черния шоколад, безкостилкови плодове като ягоди, малини, боровинки, цитруси и др. В случай, че не може да си ги набавите в прясно състояние, може да разчитате на подкрепата на високоефективни хранителни добавки, които съдържат богат набор от фитонутриенти и осигуряват стабилна защита срещу оксидативния стрес и добър тонус.

Подобен ефект имат и патентованите формули със зеленчукови антиоксиданти, които включват в състава си броколи, спанак, моркови, червено цвекло, грах, домати, зеле, карфиол, тиква, аспержи, брюкселско зеле,  краставици. За оптимални резултати може да включите в режима си прием и на комбинирани антиоксидантни добавки с  екстракти от плодове и зеленчуци, обогатени допълнително с Н-Ацетил-Л-Цистеин, алфа-липоева киселина, лутеин, зеаксантин и ликопен, витамини и др.

  • Омега- 3 мастни киселини

Омега-3-мастните киселини се нареждат на второ място в борбата със свободните радикали и са от решаващо значение за подпомагане на здравословното стареене. Те  насърчават реакцията на организма при възпалителни процеси, поддържат сърдечно-съдовата система и нивата на триглицеридите, като осигуряват оптимална имунна функция и работа на мозъка.

Омега-3 мастните киселини са около 10 на брой, но само 3 изпълняват важни функции за тялото: алфа-линоленична киселина, ейкозапентанова киселина и докозахексанова киселина. Тъй като са есенциални – тялото ни не може да  ги синтезира само, важно е да си ги набавим чрез съответните храни като сьомга, дроб от треска, ленено семе, тофу, соя, орехи, скариди, водорасли, брюкселско зеле и др. Най-известната добавка с омега-3 е рибеното масло.

  • Витамин D

„Слънчевият витамин“ играе основна роля при възпалителните процеси, имунната функция и формирането и минерализацията на костите. Дефицитът му е често срещан и може да допринесе за нарушено отлагане на калций и свързаните с това здравни проблеми.

  • Витамин С

Друг добре известен антиоксидант - витамин С, е кофактор на ензимите, които произвеждат колаген и е от съществено значение за здравата кожа, зъбите, костите, кръвоносните съдове, ставите и сухожилията, които губят от ефективността си в процеса на стареене. И все пак основната роля на витамин С се свързва с подобряване дейността на белите кръвни телца, които имат функцията да откриват и унищожават вирусите, бактериите и раковите клетки. Важен е и приносът му за по-добра работа на мозъка – усилва паметта, като го предпазва от кислородна недостатъчност.

Витамин С усилва действието на други два антиоксиданта – витамините А и Е. Той не може да бъде естествено синтезиран в човешкото тяло, затова трябва да си го набавим чрез подходящи храни и хранителни добавки. Най-богати на витамин С са шипките, червените чушки, ягодите, касис, ябълки, броколи и др.

  • Пробиотици

Изследванията показват, че с напредване на възрастта работата на стомашно-чревната функция се забавя и се нуждаем от пробиотична подкрепа. Укрепващите здравето чревни бактерии помагат да се поддържа интегритета на чревния тракт, което е необходимо за усвояването на хранителните вещества и предпоставка за здравословно стареене. Балансираният чревен микробиом е от решаващо значение за имунната функция, добрия тонус и настроение.

  • Магнезий

Този минерал е кофактор в над 300 ензимни реакции, включително мускулната контрактилност (способност за свиване), функцията на съня, различни аспекти на  неврологичното здраве. Дефицитът на магнезий също е свързан с ускорената смърт на фибробластите и ендотелните клетки, което може да се превърне в основен фактор за ранното стареене.

Като обобщение. Стареенето е нормален и естествен процес, който трябва да се възприема с нужното внимание и да се подкрепя. Той е свързан с нови предизвикателства за здравето, които се разгръщат постепенно във времето. Балансираното хранене, стриктното спазване на режим на физическа активност и редовният прием на важни хранителни добавки обаче са предпоставка за начало на едно „красиво“ остаряване, изпълнено с жизненост, здраве и добро настроение. 

Прочетете още:

Коментари (0)

Няма коментари към този момент

Нов коментар

Аглика Илиева

Аглика Илиева е журналист с дългогодишен опит в различни печатни и електронни медии, майка на две деца. Има множество публикации и авторски текстове в сферата на културата, лайфстайл и съвременен начин на живот. Интересът й към здравната тематика е продиктуван от убеждението, че всеки един от нас носи хармонията в себе си, а грижата за тялото е неразривна част от усещането за красота и душевен комфорт.

Product added to wishlist
Продуктът е добавен за сравнение

Този сайт използва бисквитки/cookies за да ви гарантира по-плавно и бързо сърфиране. С натискане на бутона "Съгласен съм" вие се съгласявате с използването на бисквитки.