Search
Филтрирай по...

7 ефективни естествени добавки, които помагат срещу безсъние

Системното лишаване от сън води до нарушения в имунната функция, умора и намаляване на работоспособността. Този проблем може да се разреши без риск за здравето – с помощта на няколко природни средства, доказали ползите си при безсъние.

 

Безсъние
Природни средства, полезни срещу безсъние

Много са факторите, които могат да нарушат естествения биологичен ритъм на организма и да доведат до безсъние. Научете кои са те и как да си помогнете!

Ако заспивате трудно или за кратко, ако сънят е накъсан и се събуждате твърде рано, ако посрещате изгрева уморени, без усещане за бодрост, с ниски енергийни нива и невъзможност за концентрация, чувствате се нервни и раздразнителни и проявявате поведенчески проблеми, включително импулсивности и агресия – най-вероятно сте един от милионите хора по света, жертва на безсъние. Когато то се превърне в постоянно явление, говорим вече за хронично безсъние, което сериозно може да подкопае здравето и да влоши качеството на живот.

Системното лишаване на организма от почивка през нощта води до сериозни нарушения в имунната система, проблеми с паметта, експресията на емоциите, общата работоспособност. Недостатъчният сън е пряка причина за понижаване на имунитета, в резултат на което ставаме податливи на различни заболявания – най-честите са настинка и грип. В дългосрочен план се повяват неврологични проблеми, тъй като сънят контролира стресовите хормони и може да доведе до проблеми с кръвното налягане. Съкращаването на съня влияе и на хормоните, които контролират апетита и недостигът му е причина за затлъстяване и диабет тип 2, сърдечно-съдови заболявания, депресия и тревожност.

Рискови фактори и причини за безсъние

Инсомнията може да се развие при психични и при соматични заболявания като: епилепсия, ангина, болестта на Паркинсон, депресия, артрити, енцефалит, хипертиреоза, астма, дегенеративни заболявания на нервната система, хипертрофия на простатата, сърдечна недостатъчност, бъбречни заболявания, неврози, преумора, злоупотреба с наркотици и алкохол.

В същото време сънят може да бъде нарушен след продължително стоене пред устройства като компютър, телевизия, екрана на телефона, превъзбуда, от приема на ободрителни напитки – чай, кафе, преживяването на емоционални проблеми, непосредствено преди сън. Някои медикаменти също могат да причинят хронично безсъние, например нестероидните противовъзпалителни средства, лекарствата против гърчове, антипсихотици, бета блокери, антидепресанти.

Нарушаване на циркадния ритъм

Сънят е с най-ясно изразен циркаден ритъм – процес на повтаряща се ежедневно и подлежаща на адаптация биологическа активност. Циркадният ритъм се диктува от „главният часовник“ в мозъка – група от около 20 000 неврона, които образуват структура на супрахиазматично адро в хипоталамуса на мозъка и координират всички биологични „часовници“ в живия организъм. Естествените механизми в тялото произвеждат циркадни ритми, които обаче се влияят и от фактори от външната среда. Такава е светлината за ритъма на заспиване и събуждане. Така например светлината спира през деня епифизната жлеза да произвежда мелатонин – хормона на съня. През деня пък се натрупва друг химикал, наречен аденозин, който ни помага да се унесем в сън. Кофеинът, например, блокира неговите рецептори. Промени в циркадните ритми се наблюдават и при изкачване на голяма надморска височина, шум, стрес, екстремни метеорологични температури, промяна в навиците и т.н. Затова е особено важно да се придържаме към определен режим в ежедневните си дейности, за да осигурим добър ритъм на съня и на циркадните цикли.

Алтернативна медицина

В допълнение към лекарствата, които се предписват при безсъние, може да се пристъпи към прием на естествени добавки, които да повишат качеството на съня.

Мелатонин

Известно е, че мелатонинът помага за подобряване на качеството на съня. Това е вещество, което естествено се синтезира в мозъка и регулира нормалния цикъл на сън и бодърстване. С възрастта количеството му намалява. Стресът, пътуването на далечни разстояния и работата на смени също могат да породят трудности при заспиване и кратки фази на съня. В такива случаи се налага допълнителен прием на мелатонин под формата на хранителна добавка.

Л-триптофан

Л-триптофан е една от най-съществените аминокиселини, които човешкият организъм използва за производство на необходимите протеини. Тя е градивен елемент при синтеза на важния невротрансмитер серотонин, който помага за регулиране на съня, апетита и настроението.

Триптофанът не се произвежда от тялото, ето защо трябва да бъде набавян отвън чрез храни като пилешко, пуешко, риба тон, сьомга, треска, соя, тиквени семки, прясно мляко, сирене, орехи, тофу, както и чрез подходящи хранителни добавки.

Глицин

Глицинът е аминокиселина с функция на силен антиоксидант. Тя е регулатор на метаболизма, способна е да нормализира и активира процесите на защитно инхибиране в нервната система, да намали емоционалния стрес и да стимулира умствената дейност на човека. В допълнение, глицинът повишава социалната адаптация, подобрява настроението, значително улеснява заспиването, нормализират потока на съня.

Л-теанин

Л-теанинът е естествен продукт, който се извлича от зеления чай. Тази аминокиселина,  производна на глутаминовата киселина, е богат източник на полифеноли, които притежават антиоксидантни свойства и насърчават цялостното здраве. Л-теанинът се препоръчва за постигането на дълбока релаксация и действа срещу състояния като стрес, напрежение, безпокойство, депресия. Това го превръща в съществен елемент в посока подобряване качеството на съня.

Корен от валериана

Валериана е сред най-често използваните растения в билколечението. То има над 200 разновидности, но терапевтична стойност притежава т.н. дилянка или лечебна валериана. Разпространена е и се използва еднотипно в цяла Европа, Азия, Северна и Южна Америка. Валериана е богата на етерични масла, валерианова киселина, органични киселини – оцетна, мравчена, ябълчна, палмитинова, дъбилни вещества, свободни амини и др. Благодарение на този състав билката има успокояващо действие и подобрява качеството на съня.

Лайка

Добре познатата ни лайка е често срещано успокояващо средство. Проучване на Европейската медицинска агенция показва, че една от многобройните й ползи е свързана с намаляването на усещането за стрес и тревожност. Особено след напрегнат ден, чаят от лайка помага за повишаване на нивата на серотинин и мелатонин в тялото. Растението може да бъде от съществена помощ за осигуряването на продължителен и спокоен сън. Дори борещите се със сънна апнея могат да се доверят на качествата на тази ароматна напитка.

Кава Кава

Кава кава е успокояващо средство, което помага при безсъние, безпокойство и мускулно напрежение.

Кава кава е храст, който естествено вирее на островите Фиджи в Тихия океан, а с лечебна цел се използва коренището му. Местните жители го подлагат на ферментационен процес, а впоследствие си приготвят напитка, която ги дарява с чудесно настроение. Това е и основното качество на билката – тя е добра алтернатива при тревога и безпокойство, а действието й се дължи на активните съставки в растението, наречени лактони. Те влияят директно на ламбическия дял на мозъка, свързан с емоциите. Имат психологически ефект – действат успокояващо, както и физически – помагат за мускулната релаксация.

Като обобщение. Инсомния или безсъние е често срещано състояние, което рязко понижава качеството на живот на съвременния човек и застрашава здраво му. То може да се породи като следствие от различни заболявания или да бъде обективирано от промени в обкръжаващата среда, свързани с активния начин на живот. Естествените добавки могат да подпомогнат качеството на съня, като понижат нивата на стрес, умора и тревога и осигурят добра релаксация.

Прочетете още:

Свързани продукти

Още по темата

Мед от манука
Здраве и красота

Мед от манука – защо е толкова специален

Медът от манука е една от най-полезните суперхрани. Използва се предимно с терапевтични цели, а уникалните му свойства помагат при широк спектър здравословни проблеми – отслабен имунитет, възпалено гърло и кашлица, храносмилателни смущения, акне, гингивит

Прочетете повече »
Природна аптечка
Полезни съвети

Природна аптечка за първа помощ по време на ваканцията

Лятната ваканция е времето за дългоочакваната ни почивка и отдих, но тя често бива помрачена от някой неприятен инцидент или здравословен проблем. В такъв случай природните продукти се оказват бързо и лесно решение, ако разполагаме

Прочетете повече »
Фертилитет
Експертни мнения

Митохондриалната функция и мъжкия фертилитет

Митохондриите са органели, намиращи се във всички човешки клетки, отговорни за производството на клетъчна енергия и поради това участващи във всички жизнени процеси. Особено важна е оптималната митохондриална функция за клетките, които се размножават бързо

Прочетете повече »

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Scroll to Top