Магнезий
Магнезий - един от най-важните минерали

 

Магнезият е един от най-разпространените химични елементи в земната маса и има определяща биологична роля за живите организми. Съдържа се в почти всяка клетка и активно участва в синтеза на аденозин трифосфат – основната единица енергия за клетките.

Неговата функция е есенциална, тъй като е минералът, който участва в най-много ензимни реакции – над 300. Какво означава това? Магнезият, наред с цинка и мангана, е кофактор и се свързва с ензимите, като по този начин действа като катализатор, своеобразен ускорител на почти всички химични реакции в човешкото тяло. Именно това го прави един от на-важните минерали за човешкото здраве и нормалното състояние на организма.

Защо е толкова важно да си набавим нужните количества

В естествена форма магнезият се съдържа в растителните храни, а в животинските нивата му са незначителни. Можем да си го набавим като консумираме ориз, пшеница, овес, семена, ядки, кафе, билки и зеленчуци (спанак, мента, босилек и др.). За съжаление при топлинна обработка те губят така важния минерал, подобен е и ефектът при рафиниране на зърнените култури и семена.

На фона на този факт идва констатацията, че диетата на съвременния човек е изключително бедна на минерала и по този начин тялото ни не може да си го набави по естествен път. В организма настъпва магнезиев дефицит – предпоставка за много  здравословни проблеми. В такива случаи се препоръчва допълнителен прием на магнезий под формата на хранителни добавки, които имат незабавно и ефективно действие.

Важно е да знае, че магнезият се усвоява по-добре, ако е приет заедно с витамин C или витамин D, докато калцият, фосфорът, желязото медта пречат на усвояването му.

Не на последно място минералът е от съществено значение за поддържане на добрата форма при активно спортуващи хора с динамичен начин на живот.

Как да разберем, че ни липсва магнезий

Едни от първите признаци за дефицит на магнезий в тялото се свързват с общ спад в имунната система, поява на слабост, непрекъсната умора, гадене, липса на апетит, проблеми със съня. В по-дългосрочен план се проявяват мускулни крампи, изтръпване, промени в настроението,  сърдечни проблеми и ниски нива на калций и калий в кръвта.

Магнезият не се синтезира или съхранява за дълго в организма ни, затова трябва да се приема редовно и в достатъчно количество. Приемането на магнезий в достатъчни дози влияе положително върху самочувствието и настроението, а ако липсва в тялото, ние се чувстваме по-тревожни, по-нервни, по-раними, по-чувствителни. Не случайно шоколадът е един от основните източници на магнезий.

Кога се пие магнезий

  • С напредване на възрастта
  • При активна спортна дейност
  • При диабет
  • При високо кръвно
  • Болест на Крон
  • При прием на определени медикаменти – диуретици
  • При намаляване на костната плътност
  • При проблеми със зачеването
  • При проблеми с овулацията и менструацията
  • При сърдечни проблеми
  • При бебешки колики
  • При хронична умора и отпадналост

Форми на магнезия

Магнезиевите съединения могат да бъдат разделени на неорганични и органични съединения в зависимост от присъствието на съответния свързващ елемент. Естествено срещащият се магнезий се намира главно в неорганична форма.

Неорганичните съединения са магнезиев карбонат, магнезиев хлорид и магнезиев оксид. Всички останали са органични съединения с органични (плодови) киселини или аминокиселини като свързващи елементи. Ето и списък с магнезиевите съединения:

  • Магнезиев карбонат
  • Магнезиев цитрат
  • Магнезиев аспартат
  • Магнезиев оксид
  • Магнезиев хлорид
  • Магнезиев хидроксид
  • Магнезиев ацетат
  • Магнезиев L-аскорбат
  • Магнезиев глицинат
  • Магнезиев глюконат
  • Магнезиев глицерофосфат
  • Магнезиеви оротат
  • Магнезиев лактат
  • Магнезиев L-лизинат
  • Магнезиев малат
  • Магнезиев L-пидолат
  • Магнезиев калиев цитрат
  • Магнезиев пируват
  • Магнезиев сукцинат
  • Магнезиев сулфат
  • Магнезиев тауринат
  • Магнезиев ацетил тауринат

Синтетичен и естествен магнезий

При рекламирането на хранителни добавки често се подчертава естественият произход на съставките. Всъщност тялото може да се възползва най-добре от много жизненоважни вещества, когато те присъстват в естествена комбинация и не са изкуствено „възпроизведени“.

Уравнението „естествено = автоматично по-добро“ обаче не винаги е вярно: синтетично произведените магнезиеви съединения също могат да бъдат с високо фармацевтично качество и лесно да се използват от организма.

Освен това не всички магнезиеви съединения могат да бъдат получени от естествени материали или от естествени материали чрез ферментация. Следователно не винаги е възможно и също не винаги е абсолютно необходимо да се приема само магнезий, който присъства в „естествено съединение“.

Магнезият като хранителна добавка

Според изследвания магнезият се усвоява през тънките черва от 30 до 60 процента, като това в голяма степен зависи от веществото, с което е съединен. Това може да са други метали или неорганични съединения – такива форми са магнезиев оксид и карбонат.

Магнезият се съединява и с органични вещества, които могат да бъдат соли или аминокиселини, т. нар. хелатни форми. Именно хелатните форми показват по-добра усвояемост и бионаличност:

  • цитрат
  • лактат
  • глицинат
  • тауринат
  • оротат
  • аспартат

Разликата в магнезиевите форми се изразява не само в степента на  усвояемост, но и в използването на различни метаболитни пътища и появата на нежелани странични ефекти.

Така например е установено, че магнезиевият оксид има изключително ниска усвояемост през стомашно-чревния тракт – едва 4 процента. Много по-добри резултати показват магнезиевият лактат, магнезиевият хлорид и магнезиевият аспартат.

Бионаличност

В случая с органичните магнезиеви съединения проучванията установяват по-добра бионаличност. Това означава, че те се абсорбират по-бързо през червата и попадат в кръвта, в сравнение с неорганичните магнезиеви съединения.

За съжаление често се наблюдава бързо елиминиране през бъбреците, така че доставеният магнезий не е достъпен за тялото за дълго. Тези свойства обаче се препоръчват за бързо действие, например за мускулни крампи или спортни дейности.

В същото време навлизането на неорганични магнезиеви съединения в кръвта отнема повече време, но осигурява на организма магнезий за по-дълъг период. Това се определя и от фактори като функция на червата, хранителен статус, прием на лекарства или съществуващи заболявания.

Кой е най -добрият

Това зависи от целта на приема и конкретната ситуация. Така например едно изследване констатира, че магнезиевият глицинат има по-добро усвояване от магнезиевия оксид, което се дължи на използването на дипептиди като транспортно средство.

Учените сравняват и ефективността на напълно различните групи магнезиеви съединения при изкуствено причинена загуба на минерала. Установено е, че магнезиевият тауринат е единствената форма, която успява да предотврати пълната загуба на магнезий.

Френско проучване сочи, че органичните соли отбелязват по-добро усвояване през стомашно-чревния тракт, но също така и по-високи нива на изхвърлен магнезий през урината. За целта са сравнявани различни магнезиеви форми: оксид, сулфат, карбонат, хлорид, цитрат, лактат, аспартат, ацетат, пидолат и глюконат. Учените обобщават, че най-потентните форми на магнезия са лактат, глюконат, аспартат и цитрат, като от тези глюконатът демонстрира най-добри резултати.

Съединенията на магнезий с таурин и глицин пък могат да използват успешно транспортните пътища на аминокиселините и да се усвоят по-качествено. Те се прилагат основно при проблеми със сърцето.

Популярни форми

Тялото приема магнезий от почти всички съединения. Разликите идват от това каква роля има свързващият елемент в организма, колко бързо се абсорбира магнезият и колко дълго остава в тялото. От това произтичат целите на употреба.

Неорганичните магнезиеви съединения магнезиев карбонат и магнезиев оксид, както и органичното магнезиево съединение магнезиев цитрат, най-често се използват за хранителни добавки.

Магнезиев цитрат

Отличава се с по-висока бионаличност и е бързо достъпен за тялото във високи концентрации. Поради това магнезиевият цитрат се използва за бързо поддържане на доставките на магнезий в случай на краткотрайни натоварвания - при стресови ситуации, по време на спорт и т.н.

Магнезиев карбонат

Неорганичната магнезиева сол на въглеродната киселина се счита за по-малко бионалична. Магнезиевият карбонат се абсорбира от тялото по-бавно, но за по -дълъг период от време. Следователно магнезиевият карбонат е подходящ за дългосрочно поддържане на доставките на магнезий чрез допустимо натрупване на запаси.

Магнезиев оксид

Неорганичният магнезиев оксид също се счита за по-малко бионаличен, но има високо съдържание на елементарен магнезиев оксид. И тук усвояването в организма става по-бавно, но стабилно. Магнезиевият оксид попълва собствените запаси на магнезий в организма в дългосрочен план

Списъкът с магнезиеви форми и ползите от тях може да се окаже изключително дълъг, затова, когато решите да започнете прием на минерала, консултирайте се със специалист каква точно хранителна добавка да изберете и кое съединение би било най-ефективно в конкретния случай.  

 

Прочетете още:

 

Коментари (0)

Няма коментари към този момент

Нов коментар

Аглика Илиева

Аглика Илиева е журналист с дългогодишен опит в различни печатни и електронни медии, майка на две деца. Има множество публикации и авторски текстове в сферата на културата, лайфстайл и съвременен начин на живот. Интересът й към здравната тематика е продиктуван от убеждението, че всеки един от нас носи хармонията в себе си, а грижата за тялото е неразривна част от усещането за красота и душевен комфорт.

Product added to wishlist
Продуктът е добавен за сравнение

Този сайт използва бисквитки/cookies за да ви гарантира по-плавно и бързо сърфиране. С натискане на бутона "Съгласен съм" вие се съгласявате с използването на бисквитки.