Search
Филтрирай по...
Филтриране по тип съдържание
Продукти
Статии
Новини

1. Трябва да изпразвате червата си всеки ден

Мит. Критерият за „нормално“ е различен при отделните хора, някой хора ходят до тоалетна по 3 пъти на ден, други 3 пъти седмично. Запекът се наблюдава при липса за изпразване на червата по-малко от 3 пъти седмично, а при по-малко от веднъж седмично  се наблюдава тежка форма на запек.

2. Запекът води до натрупване на токсини и създава здравословни проблеми

Мит. Всъщност няма доказателства, че задържаните фекални маси образуват токсини и водят до поява на болести като артрит, астма и рак на дебелото черво. Липсата на запек също не гарантира, че няма да се прояви някое от тези заболявания.

3. Запекът означава, че се нуждая от повече фибри

Мит. Увеличаването на фибрите в диетата често помага при запек, но хроничният запек може да е сигнал за истински проблем като диабет или неправилно функциониране на щитовидната жлеза, страничен ефект от лекарства, резултат от болестта на Паркинсон или от инфаркт.

4. Млечните продукти причиняват запек

Факт. Ако страдате от лактозна нетолерантност, приемът на млечни продукти може да доведе до запек. Това се отнася особено за малките деца.

5. Ако глътнете дъвка, тя може да запуши червата

Факт. Това е възможно в редки случаи, особено при малките деца. Приемът на големи количества дъвка за кратко време може да блокира храносмилателния тракт и това да доведе до запек. Поглъщането на малко парче дъвка, обаче, е напълно безобидно и тя се изхвърля подобна на другата погълната храна.

6. Ваканциите може да причинят запек

Факт. Пътуването може да промени ежедневните ви навици и храненето и това да доведе до запек. Избягвайте обезводняването, раздвижвайте се при всяка възможност и яжте повече плодове и зеленчуци. Сложете и лаксативи в

7. Настроението може да повлияе на изпразването на червата

Факт. Депресията може да доведе до запек и да го влоши. Намалете стреса чрез медитация, йога, разходка сред природата. Акупресурата и шиатцу масажа също може да подействат положително. Масажирането на корема може да помогне на мускулите на червата да се отпуснат и да улеснят предвижването на фекалните маси.

8. Стискането не е проблем.

Мит. Може да сте прекалено заети на работа, за да отидете до тоалетна или да искате да изчакате, докато се приберете вкъщи. Но потискането на усещането за изпразване на червата може да доведе до запек или да усложни вече съществуващия. Полезно е да си оставите свободно време след закуска, за да изчакате позив да отидете до тоалетна.

9. Лекарствата може да доведат до запек

Факт. Някои лекарства за болка, депресия, високо кръвно налягане и болест на Паркинсон са свързани със запека. Прекомерният прием на калций и желязо също може да причини запек.

10. Бедната на фибри диета може да причини запек.

Факт. Липсата на достатъчно фибри в диетата може да доведе до запек. Затова приемайте повече плодове и зеленчуци, пълнозърнест хляб, ориз и макаронени изделия. Увеличавайте постепенно приема на фибри, за да избегнете газовете и подуването. Приемайте и големи количества вода – тя помага на фибрите да раздвижат фекалните маси.

11. Всички фибри са еднакви

Мит. Съществуват два вида фибри – разтворими и неразтворими. Неразтворимите фибри не се смилат и не се разтварят във вода. Те създават обем на фекалните маси и помагат за по-лесното им извеждане извън тялото. Добри източници на такива фибри са пълнозърнестия хляб, пълнозърнените тестени изделия и овесените ядки. Разтворимите фибри се разтварят във вода – срещат се в боба, граха и други бобови култури.

12. Сините сливи поддържат редовното изпразване на червата

Факт. Тези малки плодове, приемани в пресен или изсушен вид, могат да предотвратят или подобрят симптомите при запек. Те съдържат естествените слабителни средства сорбитол и дихидрофенилизатин. Те са безопасни за продължителна употреба.

13. Приемът на вода помага при запек

Факт. Приемът на голямо количество вода предотвратява обезводняването, което може да доведе до запек. Ограничете приема на напитки съдържащи кофеин или алкохол – прекомерният им прием може да доведе до обезводняване.

14. Спортуването поддържа редовното изпразване на червата

Факт. Липсата на физическа активност може да доведе до запек. Спортуването намалява стреса и раздвижва съдържанието на червата. Изчакайте поне един час след хранене и след това направете 10-15-минутна разходка.

15. Кафето помага при запек

Мит. Вярно е, че кофеинът в кафето може да стимулира мускулите в храносмилателната система да се свиват, което води до раздвижване на червата. Приемът на кафе не решава проблема със запека, защото то е силен диуретик и извлича водата от фекалните маси. Това ги прави по-твърди и по-трудно преминаващи през червата.

16. Промивката на дебелото черво ще реши проблема със запека

Мит. Клизмите и иригацията на дебелото черво може временно да отстранят фекалните маси, но те не са ефективен начин за предотвратяване  или лечение на запека. При възрастните хора клизмите могат да доведат до запек при често приложение. Иригацията на дебелото черво може да увреди червото или други тъкани.

17. Слабителните средства действат мигновено

Мит. В зависимост от вида слабително средство може да минат часове и дори дни преди да се изпразнят червата. Прекомерната им употреба може да доведе до други храносмилателни проблеми.

18. Фекалните омекотители са слабителни средства

Факт. Това са вещества, които подпомагат задържането на повече вода в изпражненията, което ги прави по-лесни за изхвърляне извън организма.

19. Рициновото масло решава проблема със запека

Мит. Рициновото масло е мощно слабително средство. То не трябва да бъде прилагано прекалено дълго време, тъй като може да увреди мускулите, нервите и тъканите на дебелото черво и да доведе до запек.

20. Запекът се среща само при хора в напреднала възраст

Мит. При възрастните хора запекът се среща по-често поради заболявания, неправилно хранене, прекомерна употреба на лекарства, недостатъчна физическа активност. Запекът, обаче, се среща сред всички възрастови групи, след раждане, по време на бременност, след оперативна намеса.

21. Нормално е да има кръв във фекалиите

Мит: Кървенето при дефекация обикновено не е сериозно, но е добре да се консултирате с лекар. Ярко червената кръв обикновено е резултат от хемороиди. Тъмночервената кръв означава, че кървенето е от по-горни отдели на храносмилателния тракт и причината може да е много по-сериозна.

Вашият коментар

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

×
×

Cart